Montajı araç içerisine yapılan ve araç park durumundayken elektrik enerjisi sağlayan araç içi jeneratör, araç sisteminde gerek duyulan elektrik enerjisi gereksinimini karşılar.
Araç içi jeneratör çeşitleri çoğunlukla, TV naklen yayınları, acil durum faaliyetleri ve etkinlik düzenlemelerinde kullanılır. Araç içi jeneratörde enerji iletimi kablolar yardımıyla sağlanırken bu kablolar sarılı bir biçimde yine araç içerisinde konumlandırılır.
Araç içine monteli jeneratör güç kaynağı kullanımında rahatlık ve esnekliği artırır. Araçlara uygun ve ihtiyaca yönelik olarak tasarlanabilen araç içi jeneratör modelleri boyut ve ağırlıklarına göre sınıflandırılırken set olarak da tasarlanır. Jeneratör bir araç içerisinde konumlandırılacağı için jeneratör kutu tasarımı için sınırlı çalışmalar yapılabilir.
Boyutlarına göre araç içi jeneratör
Jeneratör kutusunun sahip olduğu uzunluk ve genişlik araç içi köşelerine uygun olarak tasarlanır. Kutu genişliği konusunda biraz daha esnek davranılabilse de yükseklik konusunda araca en uygun seçeneğin değerlendirilmesi gerekir.
Ağırlığına göre araç içi jeneratör
Ağırlığı yüksek olan jeneratörler aracın hareket kabiliyetini azaltacağından dolayı araca göre hafif yapıda olan jeneratör modellerinin tercih edilmesi daha doğrudur. Araçlar için jeneratör ağırlığı sınırı bulunur. Bu sınır, jeneratör seti brüt ağırlığı, montaj soketleri ve dahili bileşenlerin tümünün ağırlık toplamı baz alınarak belirlenir.
Araç içi jeneratör bileşen düzeni
Kontrol paneli, yakıt göstergesi ve acil durum düğmeleri gibi jeneratör bileşenleri yerlerine yerleştirildikten sonra normalden daha aşağıda olmasına rağmen araca montaj gerçekleştirildikten sonra göz seviyesine uygun konuma gelir. Güvenlikli bir şekilde kullanım sağlamak için farklı yükseklik seviyelerinde her iki yanda da acil durdurma butonu bulunur.
Araç içi jeneratör hareketliliği
Araç içi jeneratörün yokuşlarda da sorunsuz çalışması için taban altı yakıt deposu için ikisi bir arada yakıt valfı tercih edilir. Yakın deposunun hem önünde hem de altında, yakıt borusu, taşma borusu ve havalandırma yer alır. Bu sadede araç eğimli dursa da her iki taraftaki borular araç içiç jeneratörün çalışmak için ihtiyaç duyduğu yakıtı sağlar.
Araç içi jeneratör özellikleri
- Özel tasarımı sayesinde araç harmonik yapısına bozulmalar ve elektrik yüküne zararlardan çok düşük seviyelerde etkilenir.
- Özel tasarımı sayesinde rakiplerinden daha fazla bakır tel ile daha iyi elektrik kalitesi sunar. Elektrik motoru yüklerin düzgün çalışması için ekstra performansta çalışabilir.
- Özel üretim diyota sahip ola araç içi jeneratörlerin en sık değiştirilen parçası için garanti verilir.
- Sıklıkla değiştirilen kapasitör yerine ağır hizmet tipi jeneratör kullanılır ve özel olduğu için her zaman garanti kapsamına girer.
- Dengesiz elektrik yüklerinin neden olabileceği aşırı titreme gibi olumsuzlukları otomatik yük dengesiyle ortadan kaldırır.
- Manyetik devre kesicileri sayesinde aşırı yüklerden kaynaklanabilecek kısa devreden korunur.
- Arıza devre kesici sayesinde kullanıcının elektrik çarpması engellenir.
- Kiralama gibi hizmetler için çalışma süresi ölçümü yapar.
- Diğer araç içi jeneratörlere göre daha küçük ve hafif yapılı olmasıyla dikkat çeker. Ayrıca yakıt ve yağ tüketimini önemli düzeyde azaltarak tasarruf etmeyi sağlar.
- Dahili dengeleme sorunsuz kullanım imkanı sunar.
- Daha fazla tork sağlama avantajının yanında sürekli karbondan arındırılması gereken motor silindir kapağının bu ihtiyacını ortadan kaldırır.
- Standart yan valflı alüminyum motorlara göre dökme silindir kovanıyla daha uzun motor ömrü sunar.
- Otomatik yağ sensoru ile motor düşük yağdan korunur ve motor hasarları meydana gelmeden çalışma otomatik durdurulur.
- Katı hal ateşleme ile kondansatör veya hiçbir parça değiştirilmeden sorunsuz çalışma sağlanır.